Publicerad: 2021-04-01
Senast uppdaterad: 2025-06-26

Engagemanget för typ 1-diabetes ökar – Barndiabetesfondens Riksförening förstärker med tre nya medlemmar

Under årsmötet för Barndiabetesfondens Riksförening som hölls under slutet av mars 2021 presenterades tre nya medlemmar till styrelsen. ICA-handlarna Mats Larsson, Fredrik Rosengren och marknadschefen Daniel Stålbo vill nu vara med och öka stödet till typ 1-diabetesforskningen.

När det digitala årsmötet för Barndiabetesfondens Riksförening hölls den 27 mars välkomnades tre nya medlemmar till styrelsen. Nu berättar de om valet att gå med i Riksföreningen och vad de hoppas att deras engagemang ska bidra med i kampen mot typ 1-diabetes.

Mats Larsson, ICA-handlare Maxi Lindhagen

ICA-handlaren Mats Larsson drabbades av typ 1-diabetes 1992. Nu vill han använda sina kontakter i handeln för att öka kunskapen om typ 1-diabetes.

– Jag tror att jag kan bidra med mitt kontaktnät och med min roll som ICA-handlare. Det finns 1 300 ICA-butiker i Sverige. Kan jag vara med och få fler butiker att sprida information och insamling via exempelvis pant-rum och andra aktiviteter, så hoppas jag att det ska göra skillnad, säger Mats Larsson.

Varför har du valt att engagera dig i Barndiabetesfondens Riksförening?

– Jag har möjlighet att vara med och göra skillnad nu när jag får mer tid över eftersom jag håller på med ett generationsskifte i butiken. Den tiden vill jag investera i att hjälpa till så att forskningen kring typ 1-diabetes går framåt och att kunskapen om sjukdomen ökar, säger Mats Larsson.

Fredrik Rosengren, ICA-handlare Maxi Kristianstad

ICA-handlaren Fredrik Rosengren vill bidra till kampen mot typ 1-diabetes med hjälp av informationsspridning och ett särskilt fokus på ökad kunskap i skolan.

– Jag är ju själv typ 1-diabetiker sedan 13 år tillbaka och under dessa år har jag sett att människor inte vet någonting om typ 1-diabetes. Det jag tycker är bland det allra viktigaste är att hjälpa de barn och ungdomar som förväntas kunna bedriva ett skolarbete trots sin typ 1-diabetes vilket för med sig enorma utmaningar. I min roll som egen företagare har jag möjligheten att påverka min vardag, styra mina tider och skjuta på möten om jag inte mår bra. Är man 14 år och ska skriva ett nationellt prov i matte och har haft en tuff natt med exempelvis ett högt blodsocker har man idag ingen möjlighet att skjuta på ett sådant prov. Där tycker jag att vi har ett stort ansvar att hjälpa barnen och ungdomarna, säger Fredrik Rosengren.

Daniel Stålbo, marknadschef Stockholm Live/ASM Global

Marknadschefen Daniel Stålbo drabbades av typ 1-diabetes redan som 12-åring och har arbetat nära frågor som exempelvis Diabetesgalan. Nu vill han bidra till en ökad kunskap om typ 1-diabetes så att fler ska förstå allvaret i sjukdomen.

– Under mina 30 år som drabbad så har jag alltid känt att det har varit en strid att få andra människor att förstå vad det innebär att vara typ 1-diabetiker och detta är det som jag främst vill påskynda, det vill säga allmänutbildningen av vad typ 1-diabetes är, och med det även få folk att stötta forskningen vars medel är för små idag, säger Daniel.