Kunskap kan rädda livet på små barn med typ 1-diabetes
I dag på Världsdiabetesdagen, 14 november, lanserar Barndiabetesfonden tillsammans med Svenska barnläkarföreningen och med stöd av Svenska Postkodlotteriets Stiftelse kampanjen…
I början av mars blev det klart att e-handelföretaget Apotea inleder ett samarbete med Barndiabetesfonden. Under vecka 17 kommer Apotea starta en avrunda-upp-kampanj för att samla in pengar till den livsviktiga typ 1-diabetesforskningen.
Apotea är Sveriges första fullskaliga apotek som bara finns på nätet. Idag samarbetar man med ett flertal välgörenhetsorganisationer och nu står det klart att även Barndiabetesfonden blir förmånstagare till Apoteas avrunda välgörenhetsinsamling. Nästa vecka kommer Apotea att inleda en avrunda-upp-kampanj till förmån för typ 1-diabeteforskningen. Kunder som handlar kommer då kunna välja att skänka till Barndiabetesfonden i samband med sitt köp.

– Vi brukar byta ut “knappen” veckovis och knappen för att ge till Barndiabetesfonden kommer upp i vår kassa på måndag. Det fungerar så att när kunden ska betala kan man välja att avrunda sitt köp till närmsta tiotal. I snitt skänker varje kund tre-fyra kronor men med tanke på att vi har mellan 30 000 och 50 000 kunder varje dag så blir det mycket pengar i slutändan – många bäckar små. På en vecka brukar vi kunna samla in mellan 100 000 och 150 000 kronor som går till organisationer som vi samarbetar med. Målet är 100 000 kronor och om vi inte har fått in den summan på en vecka så får vi ha Barndiabetesfondens knapp uppe lite längre, säger Sofia Modig, hållbarhetschef på Apotea.
Idéen om att starta ett samarbete till förmån för typ 1-diabetesforskningen kom efter att en av Apoteas anställda drabbades av typ 1-diabetes.
– En kollega uppmärksammade oss om Barndiabetesfonden eftersom hans dotter har drabbats av typ 1-diabetes. Han hade själv börjat läsa på om sjukdomen och kom då fram till att det inte genomförs tillräckligt med forskning kring typ 1-diabetes. Då förstod vi verkligen vilken omställning det blir för hela familjen och vilken svår sjukdom detta är, både för den drabbade och föräldrarna. Barndiabetesfonden är ju en ganska liten organisation som många kanske inte känner till förrän de själva drabbas. Då tänkte vi direkt att vi vill bidra till den här organisationen, säger hon.
– Med det här samarbetet vill vi hjälpa till att öka stödet till den viktiga forskningen, men också att sprida information om typ 1-diabetes och Barndiabetesfonden, som är Sveriges största finansiär av typ 1-diabetesforskning. Planen är att vi ska nämna Barndiabetesfonden i vårt nyhetsbrev, men även att vi ska lyfta organisationen i våra sociala medier. Nu har vi även lagt till en sida på vår webbplats där de kan läsa mer om vanliga symptom för typ 1-diabetes för att hjälpa personer upptäcka sjukdomen i god tid.
Barndiabetesfondens generalsekreterare Åsa Soelberg är tacksam för att Apotea hjälper till att öka kunskapen om typ 1-diabetes i samband med kampanjen.
– Vi överlyckliga över den här fantastiska möjligheten som Apotea ger oss. Nu hoppas vi att avrunda upp-kampanjen blir lyckad så att vi ska kunna samla in mer pengar till den livsviktiga typ 1-diabetesforskningen, säger hon.
Klicka här för komma till Apoteas webbplats.
I dag på Världsdiabetesdagen, 14 november, lanserar Barndiabetesfonden tillsammans med Svenska barnläkarföreningen och med stöd av Svenska Postkodlotteriets Stiftelse kampanjen…
Johnny Ludvigsson först att få ny utmärkelse Den 6 november mottog Johnny Ludvigsson det nyinstiftade forskningspriset Kerstin Brismar Award vid…
Som inledning på diabetesmånaden november gav Kronprinsessan företräde för Barndiabetesfondens nya generalsekreterare Karolina Janson på Stockholms slott. Kronprinsessan har ett…