Anna Lindholm Olinder forskar kring små barn med typ 1-diabetes och mat
Senast uppdaterad: 2024-10-28
Docent Anna Lindholm Olinder forskar kring små barn och ätande tillsammans med Elisabeth Jelleryd som är dietist och doktorand.
–Små barn med typ 1-diabetes har en ganska bra blodsockerkontroll generellt i Sverige. Men det ligger ett otroligt hårt arbete bakom från föräldrarna. För en del går det väldigt bra, för andra är det knepigare, berättar Anna Lindholm Olinder.
Anna Lindholm Olinder har arbetat som diabetessjuksköterska sedan 1998, hon har forskat kring egenvården av typ 1-diabetes för barn och unga i många år, och nu forskar hon tillsammans med Elisabeth Jelleryd, dietist och doktorand, kring små barn och ätande.
Genom att intervjua föräldrarna om hur de gör vid måltider och jämföra med blodsockerdata hoppas hon kunna få reda på vilka strategier som lönar sig. Till exempel finns det de som, mot vårdens råd, ger insulin efter måltiden för att de känner sig osäkra på hur mycket barnet ska äta. Andra väljer att ge en liten dos före och en liten dos efter måltiden.
–Vi vill undersöka hur mycket den här typen av olika strategier påverkar blodsockerkontrollen, berättar Anna Lindholm Olinder.
"Föräldrar kan känna en väldig stress för att de märker att barnet inte vill äta trots att det har fått insulin"
Förhoppningen med studien är att kunna ge barn med typ 1-diabetes ett positivt förhållningssätt till mat och minska stress. Många föräldrar känner en stor press kring måltidssituationerna.
–Vi vet att vissa till och med lagar sju olika maträtter för att få barnet att äta. Föräldrar kan känna en väldig stress för att de märker att barnet inte vill äta trots att det har fått insulin. Vi vill undvika det där ”jagandet” kring mat. Stressen behöver kanske inte vara så stor för man har ganska lång tid på sig innan insulinet börjar verka. Barn känner ofta av det där och tänker ”jag kan få något godare om jag inte äter det här”, berättar Anna Lindholm Olinder.
Hoppas kunna utveckla bättre kostråd och guide för måltidssituationerna
I studien kommer de även undersöka vad små barn med typ 1-diabetes äter i jämförelse med barn utan typ 1-diabetes. Det gör man genom att jämföra kosten hos 35 barn med sjukdomen och 35 barn utan. Föräldrarna som deltar i studien kommer att registrera barnens kost under tre dagar i en app.
–Det finns en tidigare studie från Göteborg universitet som visar att barn 0-7 år med typ 1-diabetes åt mer onyttigt fett än barn utan diabetes och därför vill vi undersöka om det stämmer, berättar Anna Lindholm Olinder.
Barn med typ 1-diabetes löper en högre risk för framtida hjärt-och kärlsjukdomar.
–Ibland kan det vara bättre för blodsockerkontrollen om man tillsätter lite extra fett. Men det är noga att det inte blir för mycket, då det också ökar risken för hjärt-och kärlkomplikationer, berättar Anna Lindholm Olinder.
Därför hoppas man att kunna ta fram bättre kostråd för barn med typ 1-diabetes och en guide för hur man kan hantera måltidssituationerna.
–Om det visar sig att barn med typ 1-diabetes äter mer onyttiga fetter så måste vi gå ut med det i våra kostråd och erbjuda alternativ. Att äta felaktig kost redan från förskoleåldern är inte bra, berättar Anna Lindholm Olinder.
Anna Lindholm Olinder har fått stöd för sin forskning från Barndiabetesfonden sedan 2004.
–Stödet från Barndiabetesfonden betyder oerhört mycket för oss. I det här projektet har det möjliggjort att min doktorand Elisabeth kunnat arbeta heltid hela våren med detta projekt, det hade inte varit möjligt annars, säger Anna Lindholm Olinder.
Några råd från Anna Lindholm Olinder till typ 1-diabetesföräldrar kring mat:
Ät måltiderna tillsammans och låt det bli en tid för att umgås.
Ät regelbundna måltider och undvik småätande.
Följ kostråden som gäller för alla barn, det är ännu viktigare för barn med typ 1-diabetes.
Fortsätt erbjuda mat som de tidigare inte velat äta, det kan ändras.
Amanda Svensson
Kommunikatör, Barndiabetesfonden Skicka e-post
Amanda arbetar med att producera inlägg och artiklar om allt som rör Barndiabetesfonden och typ 1-diabetes.